AUTON ALUSTA

JVOK Suosittelee

"Suoraan hyllystä kattava valikoima erilaisia auton alustan varaosia kuten ylä- ja alatukivarsia, ylä- ja alapalloniveliä, kallistuksenvakaajan pystytankoja, raidetangon päitä sekä pyöränlaakereita. Kaikki alusta osat edullisesti myös asennettuna. "

AUTON ALUSTAN OSAT

Auton alusta koostuu monista kuluvista osista. Esimerkiksi erilaiset nivelet tulisi tarkastaa ja uusia säännöllisesti.

Meiltä löydät ensiasennuslaatua vastaavat MERKKIKOHTAISET auton alustan osat edulliseen hintaan.

Varastoimme JATKUVASTI suuren määrän alusta osia: tukivarret, pyöränlaakerit, yläpallonivelet, alapallonivelet, vakaajan pystytangot, raidetangon päät sekä monet muut.

Ystävällinen henkilökuntamme auttaa oikean osan valinnassa ja rekisterinumerolla tiedustelet nopeasti tarvitsemasi osan sekä hinnan.

TUKIVARRET, PYÖRÄNLAAKERIT, YLÄ- JA ALAPALLONIVELET, VAKAAJAN PYSTYTANGOT, RAIDETANGON PÄÄT

MERKKIKOHTAISET auton alustan kulutusosat

Yleisimmät osat SUORAAN HYLLYSTÄ

Kaikki alustan osat edullisesti MYÖS ASENNETTUNA

PALLONIVELET (JA YLÄ- SEKÄ ALAPALLONIVEL OIREET)

Takaisin ylös

Palloniveliä sijaitsee auton alustassa muun muassa tukivarsissa, vakaajan pystytangoissa ja ohjauksen nivelissä.

Pallonivelen yksinkertainen rakenne takaa luotettavan ja hyvän kestävyyden.

Mikäli kuntoa on syytä epäillä, ylä- tai alapallonivel oireet tunnistaa helposti ÄÄNEN PERUSTEELLA.

Normaalissa käytössä alustan pallonivelet kestävät suhteellisen pitkään. Kulumisen myötä alapallonivel oireet käyvät ilmi jo normaalissa ajossa. Mikäli ajaessa auton alusta NARSKUU, KOLAHTELEE, TÄRISEE tai etupyöriä kääntäessä alusta NAKSAHTELEE, on erittäin todennäköistä, että ylä- tai alapallonivel ON TARPEEN UUSIA.

Auton määräaikaishuoltojen yhteydessä on hyvä tarkastaa alustan jokaisen pallonivelen SUOJAKUMIN KUNTO. Mikäli pallonivelen suojakumi on irti tai rikkoutunut, pääsee nivelen kupissa olevan akselirasvan sekaan likaa ja epäpuhtauksia. Kun lika pääsee pallonivelen sisään, lyhenee pallonivelen käyttöikä merkittävästi. Koska auton alusta on ajaessa altis hiekkapölylle, kiville, maantiesuolalle ja kuralle, on pallonivelten rikkoutuneet suojakumit on uusittava mahdollisimman nopeasti.

Normaalikäytössä auton alustan pallonivelten käyttöikä on keskimäärin 80 000 kilometriä, auton merkistä ja mallista riippuen. Mitä huonokuntoisemmalla tiellä ajat, sitä lyhyempi käyttöikä on. Samalla tavoin pallonivelten kulumiseen vaikuttavat voimakkaat kiihdytykset, jarrutukset ja mutka-ajo.

Mikäli autosi alapallonivel tai yläpallonivel on tarpeen uusia, voimme tehdä korjauksen edullisesti huoltokorjaamollamme. Soita ja kysy pallonivelen vaihto hinta myynnistämme!

AUTON TUKIVARRET (JA ALATUKIVARSI OIREET & YLÄTUKIVARSI OIREET )

Takaisin ylös

Auton alustassa alatukivarsi ja ylätukivarsi pitävät kiinnityskohdissa sisällään kumisen puslan. Tämä kuminen pusla kuluu käytössä.

Tarkka kuski huomaa alatukivarren puslan oireet nopeasti.

Kulunut pusla lisää auton URAHERKKYYTTÄ ja OHJAUKSEN VETELYÄ suoralla tiellä.

Erityisesti alatukivarren oireet toistuvat myös VOIMAKKAISSA KIIHDYTYKSISSÄ JA JARRUTUKSISSA. Alatukivarren ja ylätukivarren kumipuslien kulumisen myötä pyörien ohjauskulmat muuttuvat ja tämä aiheuttaa edellä mainittuja oireita.

Auton alustassa kumipuslien käyttöikä perustuu niin AJETTUUN KILOMETRIMÄÄRÄN kuin AUTON IKÄÄN. Vanhassa, mutta vähän ajetussa autossa, kumipuslien kumi voi halkeilla ja hapertua. Tällöin puslan välys kasvaa liian suureksi. Vastaavasti kuten auton alustan iskunvaimentimissä, alatukivarsien ja ylätukivarsien kumipuslien keskimääräinen vaihtoväli on noin 100 000 km.

Kumipuslien kunto tarkastetaan auton määräaikaishuollon ja vuosikatsastuksen yhteydessä. Katsastuksessa liian kuluneet puslat ovat peruste katsastuksen hylkäykselle. Mikäli autosi katsastus on edessä, voi Järvenpään Varaosakeskus tehdä autoosi katsastustarkastuksen ja huoltaa sekä korjata auton alustan tarvittavilta osin.

Soita ja kysy hinta osien hinta autollesi. Kaikki alustan osat edullisesti myös vaihdettuna.

RAIDETANGO PÄÄ (JA RAIDETANGON PÄÄN OIREET)

Takaisin ylös

Raidetangon pää on kiinnitetty ulommista päästään kuulanivelellä olka-akseliin, johon puolestaan etupyörä on kiinnitetty.

Yleisesti nykyautoissa alustan eri nivelet ovat kestovoideltuja ja vanhempien autojen nivelissä on erillinen rasvanippa.

Nipasta niveleen on mahdollista lisätä rasvaa erityisellä rasvaprässillä, esimerkiksi vuosihuollon yhteydessä.

Auton alustan raidetangon päät ovat KULUTUSOSIA. Ne kuluvat aina kun käytät ohjausta ja erityisesti, kun auton etupyörien kautta ohjauslaitteistoon kohdistuu TERÄVIÄ ISKUJA, kuten ajaessa kuopasta tai katukivetyksen reunan yli. Mitä kovemmassa käytössä auto on, sitä nopeammin raidetangon nivelet kuluvat ja niihin tulee välystä.

Merkeittäin autojen raidetankojen mitoitus ja sitä myöden kulutuskestävyys vaihtelee. Vinkkinä; esimerkiksi Trafi julkaisee tilastoja hylätyistä autokatsastuksista ja vioista, joista hylkäys johtuu.

Kuluneen raidetangon pään oireet ovat esimerkiksi kolahdus ajaessa kuopasta tai väljyydestä kertova kolahdus kääntäessä ohjauspyörää. Tienpinnan epätasaisuus, kuten kuten nimismiehenkihara tai talvella paikoin sulanut jäinen tie ovat omiaan paljastamaan raidetangon oireet. Pahimmassa tapauksessa kulunut raidetangon pää voi hypätä ulos nivelkupista, eikä autoa voi enää ohjata.

Koska kyseessä kulutusosa, vaihtotarve johtuu yleisimmin normaalista kulumisesta. Huollon yhteydessä kannattaa säännöllisesti tarkastaa raidetangon pään suojakumien kunto. Mikäli suojakumit ovat liikahtaneet pois paikoiltaan tai kuluneet halki, pääsee rasvakupin sisään likaa ja kosteutta, ja tämä voi kuluttaa nivelen huonoon kuntoon ennen aikojaan. Nykyaikaisissa itsevoitelevissa muovilaakeripesissä suojakumin rikkoutuminen ei ole niin vaarallista, mutta kulunut suojakumi on aina suositeltavaa uusia.

Mikäli epäilet, että autosi raidetangon päät kaipaat uusimista, ota yhteyttä Järvenpään Varaosakeskukseen tai tule käymään.  Myymälässämme Järvenpäässä on suuri valikoima raidetangonpäitä suoraan hyllystä.

Meiltä löydät ensiasennuslaatua vastaavat alusta osat edulliseen hintaan.

Kysy raidetangon pään vaihto hinta myynnistä.

Auton alusta | FAG pyöränlaakerit | Järvenpään Varaosakeskus
Auton alusta | FAG pyöränlaakerit | Järvenpään Varaosakeskus

AUTON LAAKERIT (JA LAAKERIN OIREET)

Takaisin ylös

Auton pyörien laakereita kutsutaan pyörännavan laakereiksi tai vierintälaakereiksi.

Auton laakerin rakenne muodostuu kahdesta osasta, ulkorenkaasta ja sisärenkaasta.

Näiden renkaiden vastakkaisissa seinämissä on uria, joissa varsinaiset laakerit pyörivät.

Auton alustassa laakerit vaativat poikkeuksellisen kovaa kulutuksen kestoa ja niiden on täytettävä lukuisia vaatimuksia kestävyyteen, kantokykyyn, ympäristövaikutuksiin ja vierintävastukseen liittyen.

Auton alustassa käytetään yleisesti liukulaakeria tai vierintälaakeria. Laakereita sijaitsee esimerkiksi jousituksessa, pyörissä, vaihteistossa ja moottorissa. Erilaisilla laakereilla, kuten pyörän laakereilla, saavutetaan auton luotettava toiminta kovassakin kuormituksessa.

Mikäli autostasi rikkoutuu laakeri, on tätä lähes mahdoton silmämääräisesti havaita. Kotikonstein paras tapa selvittää onko laakeri viallinen on yksinkertaisesti PYÖRITTÄÄ LAAKERIA.

Laakeria pyörittäessä yhtenäinen tai katkonainen ylimääräinen rahina kertoo, ettei kaikki ole täysin kunnossa. Mikäli laakeri lisäksi pyörii huonommin kuin ennen, on laakeri hyvä uusia ennen kuin se rikkoutuu kokonaan.

Auton alustan laakereiden vaihto on suositeltavaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi. Useassa tapauksessa auton alustan laakereiden vaihto edellyttää esimerkiksi voimakkaan prässin käyttöä, jotta vanha laakeri saadaan pois ja uusi tilalle.

Mikäli epäilet, että auton alustassa on viallinen laakeri, soita tai lähetä meille viesti ja varaa huolto.

Tarkastamme autosi alustan ja kerromme mikä on autosi laakerin vaihto hinta.

Myymälämme yhteydessä toimiva Fixus-monimerkkikorjaamo huoltaa ja korjaa kaikki merkit.

Katso myös nämä tuotteet

AUTON ISKUNVAIMENTIMET

JVOK Suosittelee

”Iskunvaimentimet kuluu käytössä. Huomioi iskunvaimentimien vaihtoväli. Oikein toimivilla auton iskunvaimentimilla ja kierrejousilla ajaminen on miellyttävää ja turvallista. Ensiasennuslaatua vastaavat iskunvaimentimet merkeiltä BILSTEIN, SACHS, KYB ja K27 sekä K-FLEX, LESJÖFORS ja KYB kierrejouset”
AUTON JARRUT

JVOK Suosittelee

"Vaihda autoosi ensiasennuslaatua vastaavat Champion jarrupalat. Champion jarrupala on premium-tason jarrupala normaalin hinnalla. Korkea laatu, erinomainen yhteensopivuus, huokea hinta. Kurvaa sinäkin hakemaan autoosi uudet jarrupalat Championilta."
AUTON PAKOPUTKI

JVOK Suosittelee

"Kotimaiset Fenno pakoputket ja äänenvaimentimet vastaavat ensiasennuslaatua. Tuotteissa on myös erinomainen hinta/laatusuhde. Meiltä myös merkkikohtaiset pakoputkiston varaosat katalysaattoreista happitunnistimiin laatumerkeiltä kuten Bosch, NTK ja Walker."
AUTON MOOTTORIÖLJY

JVOK Suosittelee

"Järvenpään Varaosakeskuksen myymälässä on laaja valikoima auton moottoriöljyjä ja muita laadukkaita voiteluaineita vaihteistosta vetopyörästöön. Moottoriöljyt ja muut auton voiteluaineet suoraan hyllystä merkeiltä Fixus, Valvoline, Mobil, Castrol, Liquimoly ja King."
AUTON JARRUNESTE

JVOK Suosittelee

"Vaihda jarruneste ja kytkinneste säännöllisesti. Näin pidät järjestelmien toimintakyvyn kunnossa ja säästyt ylimääräisiltä korjauskustannuksilta. Meiltä löydät monipuolisen valikoiman erilaisia auton jarrunesteitä kaikkiin autoihin. Suoraan hyllystä DOT 4, DOT 5.1, DOT 5+"

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus