AUTON ISKUNVAIMENTIMET
JVOK Suosittelee
”Iskunvaimentimet kuluu käytössä. Huomioi iskunvaimentimien vaihtoväli. Oikein toimivilla auton iskunvaimentimilla ja kierrejousilla ajaminen on miellyttävää ja turvallista. Ensiasennuslaatua vastaavat iskunvaimentimet merkeiltä BILSTEIN, SACHS, KYB ja K27 sekä K-FLEX, LESJÖFORS ja KYB kierrejouset”ISKARIN VAIHTO VAIN TOISELLE PUOLELLE
Vaihda aina SAMAN AKSELIN molemmille puolille kulunut kierrejousi ja/tai iskunvaimennin samalla kertaa, PAREITTAIN.
Autosi ei pääse KATSATUKSESTA läpi, mikäli katsastusmies huomaa TOISELLA PUOLELLA UUDEN JA TOISELLA PUOLELLA VANHAN kierrejousen tai iskunvaimentimen.
Sen verran tärkeästä asiasta on kyse.

Ajaessa vanha iskunvaimennin ja kierrejousi niiaavat enemmän ja auto käyttäytyy toispuolisesti esimerkiksi kiihdyttäessä, jarruttaessa ja kaarteissa.
Oikeastaan voi sanoa, auto käyttäytyy koko ajan toispuoleisesti. Autosta tulee epämukava ajaa, eikä auto ei enää ole turvallinen.
Lähes aina auton kierrejouset ja iskunvaimentimet ovat kaikki samanikäisiä. Kun yksi rikkoutuu, on pian seuraavan aika.
Kun kyseessä on kierrejouset, niiden jatkuva joustoliike johtaa METALLIN VÄSYMISEEN ja lopulta jousi katkeaa. Kun yksi kierrejousi katkeaa, pian katkeaa myös akselin toisen puolen jousi.
VASTAAVAA KULUMISTA tapahtuu myös iskunvaimentimissa. Iskunvaimentimien vaimennusteho heikkenee, auto pomputtaa toiselta puolelta kuopissa ja niin vanha kuin uusi kierrejousi sekä iskunvaimennin (JA KUSKI) joutuvat koville epäsymmetrisen joustoliikkeen takia.
Muista siis uusiessasi kuluneita iskunvaimentimia ja/tai kierrejousia, että kannattaa aina vaihtaa samalle akselille uudet MOLEMMIN PUOLIN (eli pareittain).
Näin tuotteiden takuu säilyy voimassa, auto on turvallinen ajaa ja katsastusmieskin on tyytyväinen.
ISKUNVAIMENTIMIEN VAIHTOVÄLI
Iskunvaimentimien VAIHTOVÄLI on keskimäärin 100 000 km (tai iskuvaimennin rikki yhdestä kovasta täräyksestä)
Iskunvaimentimien vaihtoväli 100 000 km on yleinen suositus. Merkki- ja mallikohtaisesti iskunvaimentimien vaihtoväli voi vaihdella.
Auton iskunvaimennin toimii vastaavalla tavalla kuten esimerkiksi auton öljypumppu. Kun iskunvaimennin menee rikki, tapahtuu se yleensä kuin salamanisku kirkkaalta taivaalta. YKSIKIN riittävän kova ja terävä tärähdys voi rikkoa iskunvaimentimen kertalaakista.
Suomen haastavissa olosuhteissa iskunvaimentimen äkillinen rikkoutuminen on melko yleistä, erityisesti talvella. KOVASSA PAKKASESSA tai KOVASSA TÄRÄHDYKSESSÄ täysin ehjä tai uusi iskunvaimennin voi mennä yhtäkkiä rikki.

Onkin hyvä aina muistaa, että talvisin kovalla pakkasella kannattaa aloittaa ajaminen erityisen rauhallisesti, VAROEN TÖYSSYJÄ ja KUOPPIA.
Ensimmäisten ajokilometrien aikana ennen notkistumistaan, iskunvaimentimen kylmä ja jähmeä öljy tai neste kohdistaa vaimentimien sylinteriputkien tiivisteisiin normaalia voimakkaamman paineen. Tällöin pienempikin tärähdys voi rikkoa iskunvaimentimen.
Mikäli autoosi on aika vaihtaa uudet iskunvaimentimet tai kierrejouset varaa aika edulliseen Fixus-monimerkkikorjaamoon.
Vaihdamme uudet iskunvaimentimet ja/tai kierrejouset puolestasi ja taas auto on turvallisessa ajokunnossa.
HUOMIOI ISKUNVAIMENTIMIEN VAIHTOVÄLISSÄ TURVALLISUUS
Iskunvaimennin ja kierrejousi vaikuttavat merkittävästi auton ajettavuuteen ja turvallisuuteen.
Auton ajoa pehmentävät kierrejouset saavat aikaan keinuvan liikkeen ja auton iskunvaimentimet lopettavat tämän liikkeen.
Mikäli epäilet, että autosi jousitus ei ole enää kunnossa, ota yhteyttä Järvenpään Varaosakeskukseen.
Palveleva henkilökuntamme auttaa mielellään ja voimme nopeasti selvittää, mikä on autosi valmistajan suosittelema iskunvaimentajien VAIHTOVÄLI.
ISKUNVAIMENNIN RIKKI (OIREET)
Ennen kuin iskunvaimennin menee rikki, tapahtuu sylinteriputkissa normaalia kulumista ja iskareiden vaimennusteho heikkenee.
Vaimennusteho tosin heikkenee ajokilometrien karttumisen myötä varsin hitaasti.
Siksi kuljettajan ei aina ole helppo havaita iskarien kulumista. Lopulta tosin kuluminen ei jää keneltäkään huomaamatta. Eivätkä iskunvaimentimen OIREET.
Kun iskunvaimennin menee rikki, alkavat selvät oireet.
Kuluneet tai rikkoutuneet auton iskuvaimentimet pitävät ajaessa KOLISEVAA ÄÄNTÄ.
Useamman rikkoutuneen iskunvaimentimen myötä AUTO HEILUU vieterikeinun tapaan.
Auton kuluneet iskunvaimentimet myös heikentävät auton ajo-ominaisuuksia. Esimerkiksi VESILIIRRON riski kasvaa ja JARRUTUSMATKA pitenee.
Mikäli ajaessasi auton alusta tuntuu tekevän NORMAALISTA POIKKEAVAA LIIKETTÄ, pitää KOLISEVAA tai yleensäkin jotain YLIMÄÄRÄISTÄ ÄÄNTÄ, mitä et ole aiemmin huomannut, ON SYYTÄ TARKISTAA alustan kunto.
Jos yksi tai useampi iskunvaimennin on rikki, kurvaa pikaisesti myymäläämme hakemaan tai huoltoomme vaihdattamaan uudet iskarit. Vaikka kaverin autolla.
JOUSITUS JA KIERREJOUSET
MITEN KIERREJOUSI TOIMII (JA MITEN TIEDÄT SEN KUNNON)
Auton iskunvaimentimien kierrejouset ovat yleisesti auton etuosassa siten, että vaimentimet ovat auton kierrejousien sisällä ja auton takaosassa siten, että iskunvaimentajat ja kierrejouset ovat toisistaan erillä.
Auton kierrejouset pehmentävät ajettavuutta tien pinnan kuopissa ja montuissa sekä edesauttavat pyöriä säilyttämään pitävän kosketuksen tien pintaan epätasaisessakin maastossa, parantaen samalla myös vetävien pyörien vetopitoa.
Iskunvaimentajien tavoin, myös auton kierrejouset ovat kuluva osa.
Niiden kunto on syytä tarkastaa säännöllisesti, kuten automaattisesti tehdäänkin myös autokatsastuksen yhteydessä.
Ylimääräiset kolahdukset tai miedot ”pamaukset” kuoppaisella tiellä ovat merkkejä viallisista kierrejousista ja/tai iskunvaimentajista.

AUTON JOUSITUS
Auton jousitus tarjoaa yleensä kolme erilaista vaihtoehtoa.
Yleisin on kierrejousi. KIERREJOUSI on kuormituksesta kasaan painuva kierteellä oleva jousilanka.
Toinen on LEHTIJOUSI, joka myös painuu kuormituksesta kasaan, mutta on pakka teräsliuskoja. Liuskoja voi toki myös olla vain yksi.
Kolmas on VÄÄNTÖJOUSI. Nimensä mukaisesti vääntöjousi toimii vääntymällä ja voi olla rakenteeltaan joko teräsliuska- tai tankomallinen.
Lähes kaikissa autoissa on jousien lisänä KUMIKARTIOT. Kartioiden tarkoitus on antaa viimeinen vaimennus jousituksen POHJATESSA, eli painuessa täysin pohjaan.
Ilman kumikartiota kolahtaisi jousitus pohjatessa ”rauta rautaa vasten”, ilman minkäänlaista viimeistä loppuvaimennusta.
Related Products

AUTON ALUSTA
JVOK Suosittelee
"Suoraan hyllystä kattava valikoima erilaisia auton alustan varaosia kuten ylä- ja alatukivarsia, ylä- ja alapalloniveliä, kallistuksenvakaajan pystytankoja, raidetangon päitä sekä pyöränlaakereita. Kaikki alusta osat edullisesti myös asennettuna. "
AUTON JARRUT
JVOK Suosittelee
"Vaihda autoosi ensiasennuslaatua vastaavat Champion jarrupalat. Champion jarrupala on premium-tason jarrupala normaalin hinnalla. Korkea laatu, erinomainen yhteensopivuus, huokea hinta. Kurvaa sinäkin hakemaan autoosi uudet jarrupalat Championilta."
AUTON JARRUNESTE
JVOK Suosittelee
"Vaihda jarruneste ja kytkinneste säännöllisesti. Näin pidät järjestelmien toimintakyvyn kunnossa ja säästyt ylimääräisiltä korjauskustannuksilta. Meiltä löydät monipuolisen valikoiman eri valmistajien jarrunesteitä kaikkiin autoihin. Suoraan hyllystä DOT 4, DOT 5.1, DOT 5+"