Kun pakoputki on ajankohtaista uusia, kurvaa Järvenpään Varaosakeskukseen. Myymälästämme löydät:
-
FENNO PAKOPUTKET
-
BOSAL PAKOPUTET
-
WALKER PAKOPUTKET
FENNO pakoputket sopivat japanilaisiin ja eurooppalaisiin autoihin. Valikoima on kattava ja mallisto kasvaa jatkuvasti. Varastoimme yleisimpiin automerkkeihin ja -malleihin FENNO pakoputket. Harvinaisempiin autoihin toimitus onnistuu nopeasti, usein jopa seuraavaksi päiväksi.
Kotimaiset FENNO pakoputket asentuvat nopeasti paikoilleen kiitos tarkkojen mitoitusten. Pakoputkien mitoitus ei kärsi lapsentaudeista ja asennus onnistuu vaivatta ilman aikaa vievää sovittelua ja ylimääräistä ”säätämistä”.
Kotimaiset FENNO pakoputket ovat materiaaliltaan alumiinisinkittyä terästä. Se kestää pitkään Suomen ankarissa olosuhteissa, ollen oivallinen raaka-aine juuri pakoputkiin ja äänenvaimentimiin. Alumiinisinkitty materiaali yhdistää teräksen, alumiinin ja sinkin parhaat puolet.
Fennosteelin valmistusmenetelmällä saadaan yhdistettyä teräksen mekaaninen kestävyys, alumiinin korroosionkestävyys ja sinkkikäsittelyllä putken reunoille ja leikkauskohtiin tehokas suoja korroosiota vastaan. FENNO pakoputkien laadun takaa DNV:n auditoima ISO 9001 sertifikaatti. Vaimentimet ja pakoputket valmistetaan EU-direktiivien mukaisesti ja ne ovat ääni- ja vastapainetasoltaan alkuperäisvaraosia vastaavia. Kaikissa pakoputkituotteissa on myös asianmukainen E-hyväksyntä. Fenno-pakoputkien valmistajan sivut (kotimainen).
Bosal hyödyntää laajaa ensiasennuspuolen osaamistaan myös jälkimarkkinoilla. Heiltä löytyy Euroopan laajin valikoima auton pakoputkistoja jälkimarkkina-asennuksiin. Järvenpään Varaosakeskuksesta löydät kattavan valikoiman Bosalin tuotteita.
Bosal auton pakoputket valmistaa yritys nimeltä Benelux NV. yritys on yksi maailman johtavia valmistajia autojen alkuperäisissä pakoputkistoissa ja katalysaattoreissa. Bosal kansainväliset sivut.
Walker auton pakoputket valmistaa Tenneco Automotive niminen yritys. Tenneco on ajoneuvoteollisuuden ja jälkimarkkinoiden johtava pakoputkien ja katalysaattoreiden valmistaja. Auton pakoputkiston äänenvaimentajien osalta Walkerilla on markkinoiden laajin kattavuus. Järvenpään Varaosakeskuksesta löydät kattavan valikoiman myös Walkerin tuotteita. Walker -kansainväliset sivut.
Nykyaikaisen auton pakoputki muodostuu seuraavista osista: pakosarjasta, yhdestä tai useammasta äänenvaimentimesta, katalysaattorista ja dieselautoissa käytettävästä DPF-hiukkasuodattimesta sekä varsinaisesta putkistosta, joka yhdistää edellä mainitut osat toisiinsa.
Lisäksi useassa autossa on pakokaasuahdin tai tutummin turboahdin. Mikäli autossa on turboahdin, sijaitsee se pakosarjan yhteydessä.
Pakoputken tehtävä on johtaa tulikuumat pakokaasut pois moottorilta ja vaimentaa niistä aiheutuvaa melua.
Nykyaikaisten autojen pakoputkissa on myös suodattimia, jotka puhdistavat pakokaasuja.
Tuotantoautoihin tehtaalla asennettu pakoputki tai pakoputkisto on suunniteltu ja toteutettu asettaen etusijalle valmistuskustannukset sekä hiljainen käyntiääni.
Tuotantoautoissa pakoputkien yleisin materiaali on rautateräs ja varsinainen putkikoko lähes poikkeuksetta suhteellisen pieni verrattuna autojen tuottamaan tehoon.
Äänenvaimentimet ovat yleisesti niin sanottuja kammiorakenteisia, jotta äänenvaimennus olisi mahdollisimman tehokas, osittain jopa moottorin tehon kustannuksella.
Pakoputken hiukkassuodatin, hiukkasloukku tai tutummin DPF, on diesel-käyttöisten autojen pakoputkistossa sijaitseva pakokaasujen puhdistuslaite. Se puhdistaa pakokaasuista erittäin pieniä partikkelihiukkasia, jotka ovat hengitettynä haitallisia terveydelle.
Ajossa pienet hiukkaset hiljalleen tukkivat DPF-suodattimen, mutta autot osaavat itse suurimmaksi osaksi puhdistaa suodattimen hiukkasista, käytännössä huomaamatta.
Yleisimmin puhdistustapoja on kaksi. Noin 20 – 40 minuuttia kestävässä moottoritienopeudella suoritettavassa ajossa DPF-suodatin kuumenee riittävästi, itsepuhdistus tapahtuu ja hiukkasloukku tyhjenee.
Tällöin auton kierrokset tulee olla yhtäjaksoisesti riittävän korkealla, noin 2000 – 3000 kierroksessa. Toinen puhdistustapa on suodattimen hiukkasloukun poltto auton omalla polttoaineella, jolloin auton moottorin ohjausjärjestelmä tekee puhdistuksen ohjelmallisesti.
On hyvä huomioida, että diesel-auton hiukkassuodattimen käyttöikä on rajallinen ja erityisesti nurkka-ajossa suodatin voi tukkeutua ennen aikojaan.
Tällöin hiukkassuodatin vaatii ammattilaisen suorittaman puhdistuksen tai kokonaan uuden suodattimen.
Vaihtelevassakin ajossa hiukkasuodattimen ikäännyttyä, yleisesti noin 150 000 – 200 000 km kohdalla, on suodatin viimeistään tarpeen puhdistaa tai uusia, koska auton tekemä oma puhdistus ei poista kaikkia hiukkasia.
Lopulta suodatin tukkeutuu ja haittaa pakokaasujen virtausta.
Pakoputkessa on yleensä yksi tai useampi happianturi. Happianturi tunnetaan myös nimellä lambda-anturi.
Anturi mittaa moottorista poistuvien pakokaasujen happipitoisuutta. Mittausarvon happianturi lähettää edelleen moottorinohjausyksikölle.
Pakokaasujen happipitoisuutta mittaamalla auton moottorilla on edellytykset säätää polttoaineseos ihannearvoihin, jotta moottori toimii tehokkaasti, pienellä kulutuksella ja tuottaa mahdollisimman vähän haitallisia päästöjä.
Vanha, kulunut ja likainen happianturi voi antaa moottorinohjausyksikölle virheellisiä seosarvoja ja laskea moottorin tehoa, nostaa polttoaineen kulutusta sekä sekoittaa moottorin tyhjäkäyntiä.
Tyhjäkäynti voi tällöin olla heijaavaa tai epätasaista. Useassa tapauksessa huonosti toimiva happianturi sytyttää moottorin keltaisen ”check engine” merkkivalon.
Tämä ei ole heti vaarallista, mutta autolla ei kannata ajaa pitkään merkkivalon syttymisen jälkeen.
Moottori on tällöin vikasietotilassa ja käy liian rikkaalla polttoaineseoksella. Liian rikas seos voi vaurioittaa tai rikkoa auton katalysaattorin.
Mikäli autossasi syttyy moottorin viasta ilmoittava merkkivalo, soita Järvenpään Varaosakeskukseen ja varaa aika huoltoon. Selvitämme asiantuntevasti, mistä valon syttyminen aiheutuu.
Pakoputkessa on pakokaasuja puhdistava laite nimeltään katalysaattori. Katalysaattori vähentää auton pakokaasupäästöjä merkittävästi.
Toimiakseen katalysaattori vaatii riittävän korkean lämpötilan, noin 250 astetta, ja polttoaineen oikean seossuhteen. Mikäli auton polttoaineseos on esimerkiksi liian rikas, ei katalysaattori toimi oikein ja saattaa vaurioitua.
Myös jatkuva lyhyt nurkka-ajo voi vaurioittaa katalysaattoria, mikäli auton moottorin lämpötila ei toistuvasti ehdi nousta normaaliin käyntilämpötilaan. Tällöin katalysaattori voi muun muassa tukkeutua.
Katalysaattorin sisällä on kennosto, joka muodostuu pienen pienistä rei’istä. Kennosto on joko keraamista tai metallista materiaalia ja sen pinnoilla on pieniä määriä jalometalleja. Jalometallit toimivat katalyytteinä riittävän lämpötilan vaativassa kemiallisessa reaktiossa, katalyysissa. Katalysaattorin pakokaasuja puhdistava toiminto perustuu edellä mainittuun katalyysiin.
Auton pakoputkiston katalysaattori on kuluva osa. Käytössä auton katalysaattorin kennosto voi rikkoutua tai tukkeutua.
Tällöin katalysaattori ei enää toimi oikealla tavalla. Auton suorituskyky heikkenee ja polttoaineenkulutus sekä pakokaasupäästöt kasvavat. Viallinen katalysaattori sytyttää keltaisen moottorin merkkivalon.
Mikäli autosi keltainen moottorin merkkivalo syttyy, ota yhteyttä asiantuntevaan huoltoomme. Korjaamalla autosi ajoissa, vältät suuremmat vauriot ja niistä aiheutuvat lisäkustannukset.
Hiilivetyjen palaessa muodostuu hiilidioksidin lisäksi vettä. Siksi suuri osa auton pakokaasuista on itse asiassa vesihöyryä. Käynnistäessä auton, moottori ja pakoputki ovat kylmiä, ja vesihöyry tiivistyy pakoputkessa vedeksi. Kylmän auton käydessä voi silmin nähdä, miten pakoputkesta tulee aluksi vettä ja vesihöyryä.
Erityisesti, mikäli autolla ajetaan vain lyhyttä nurkka-ajoa tai auto seisoo ajamatta pitkään, jää pakokaasujen ja kondensoitumisen muodostamaa vettä putkiston sisään. Vettä voi kertyä runsaasti ja se jää seisomaan putkiston saumakohtiin, kammioihin ja mutkiin.
Vaikka pakoputken seinämän paksuus on useampi millimetri, ruostuu rautateräs lopulta puhki. Auton pakoputken käyttöikä on muun muassa auton käyttötavasta ja pakoputken materiaalista riippuen noin 5-15 vuotta.
JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS
Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta
JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS
Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta
JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS
Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta
JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS
Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta