AUTON SUODATIN

JVOK Suosittelee

"Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät autoosi kaikki suodattimet. Uusi ilmansuodatin, öljynsuodatin, polttoainesuodatin ja raitisilmasuodatin, kaikki suoraan hyllystä. Edustammme laatumerkkejä kuten Hengst ja Mahle, jotka molemmat valmistavat myös usean automerkin ensiasennussuodattimet"

VAIHDA AUTON SUODATIN SÄÄNNÖLLISESTI

Yleisimpiä suodattimia ovat auton ilmansuodatin, moottorin öljynsuodatin ja polttoaineen suodatin.

Suodattimet vaikuttavat muun muassa moottorin tehoon, kulutuskestävyyteen ja polttoainekulutukseen sekä käyntiin.

Lisäksi monessa autossa on raitisilmasuodatin.

Raitisilmasuodattimen tehtävä on pitää auton ohjaamon ilma (eli sisäilma) puhtaana.

Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät laajan valikoiman ensiasennuslaatua vastaavia auton suodattimia suoraan hyllystä.

AUTOON VAIHDETTAVAT SUODATTIMET (VAIHTOVÄLI)

  • AUTON RAITISILMASUODATIN 15 000 KM (noin)

  • AUTON ILMANSUODATIN 15 000 – 30 000 KM (noin)

  • AUTON ÖLJYNSUODATIN 15 000 – 30 000 KM (noin)

  • AUTON POLTTOAINESUODATIN 100 000 KM (noin)

AUTON RAITISILMASUODATIN

Raitisilmasuodatin on auton suodatin joka puhdistaa ohjaamoon tulevan ulkoilman epäpuhtauksista kuten pakokaasut, pölyt ja erilaiset pienhiukkaset.

Vastaavasti kuten moottorin ilmansuodatin, myös sisäilmaa puhdistava raitisilmasuodatin likaantuu. Mikäli suodatinta ei vaihdeta valmistajan ohjeistamassa määräajassa, sen kyky puhdistaa ilmaa heikkenee.

Yleisesti autovalmistajien suosittelema raitisilmasuodattimen vaihtoväli on noin 15 000 kilometriä ja/tai yksi (1) vuosi.

Mikäli et tiedä milloin autoosi on vaihdettu raitisilmasuodatin, tarkastele puhaltaako lämmitin huonosti, huurtuvatko auton ikkunat sisäpuolelta lämmittimen puhaltaessa tai vaikuttaako auton sisäilma tunkkaiselta tai ummehtuneelta. Mikäli edellä kuvattuja oireita on ilmassa, on aika uusia auton raitisilmasuodatin.

Vanhan ja likaisen raitisilmasuodattimen pitkäaikainen käyttö on paitsi lämmitys- ja ilmastointilaitteelle kuluttavaa, myös terveydelle haitallista.

Likainen raitisilmasuodatin toimii kasvualustana erilaisille homeitiöille, mikrobeille ja bakteereille. Epäpuhtaudet kulkeutuvat auton lämmittimen puhaltamana ohjaamoon ja auton sisällä istuvat matkustajat kärsivät seurauksista.

Homeisen raitisilmasuodattimen aiheuttamia oireita ovat muun muassa silmien vetistely, aivastelu ja erilaiset hengitystieoireet.

Raitisilmasuodattimen rakenne on suunniteltu estämään suodattimen ennenaikainen tukkeutuminen. Suodattimen läpi tulee virrata tehokkaasti ilmaa, suodattimien samalla kuitenkin poistaen siitä epäpuhtaudet.

Useisiin autoihin on saatavana myös aktiivihiilirakenteinen raitisilmasuodatin. Aktiivihiilisuodatin puhdistaa ilmaa vielä tehokkaammin kuin tavanomainen paperisuodatin.

Raitisilmasuodattimen ominaisuuksien lisäksi aktiivihiilisuodatin sitoo kaasuja. Aktiivihiilisuodattimella vältetään kaasumaisten hajujen ja kaasumaisten epäpuhtauksien muodostuminen.

Toisin sanoen aktiivihiilisuodatin poistaa hengitysilmasta epämiellyttävät hajut ja matkustamon ilma on raikas sekä miellyttävä hengittää.

Mikäli autossasi matkustaa lapsia, astmaatikkoja tai allergikkoja, suosittelemme mahdollisuuksien mukaan käyttämään aktiivihiilisuodatinta ja vaihtamaan suodattimen säännöllisesti ja hyvissä ajoin, valmistajan ohjeiden mukaan (noin vuoden välein).

Myös autoilijoille puhdas sisäilma on tärkeä asia.

AUTON ILMANSUODATIN

Auton moottorin ilmansuodattimen tarkoitus on erottaa moottoriin tulevasta imuilmasta pölyhiukkaset ja muut epäpuhtaudet. Moottorin ilmansuodatin sijaitsee erillisessä tiiviissä ilmansuodatinkotelossa. Kotelon kautta suodattimen suodattama ilma kulkee moottorin imusarjaan ja edelleen sylinterikannen palotilaan.

Ilmansuodattimen rakenteessa on lukuisia haitarimaisia siivekkeitä. Näillä siivekkeillä suodattimen suodatuspinta-ala ja sen läpi virtaavan ilman määrä on saatu mahdollisimman suureksi ja ilman virtausvastus mahdollisimman pieneksi.

Likainen moottorin ilmansuodatin estää ilmaa virtaamasta vapaasti moottorin palotilaan. Kaasuttaessa auton taakse ilmestyvä musta pakokaasupilvi tai laiskasti kaasuun vastaava moottori yleensä tarkoittaa, että auton suodatin on aika vaihtaa.

Mikäli moottori ei saa riittävästi puhdasta ilmaa, ei polttoaineen ja hapen seos ole optimaalinen, eikä polttoaine pala niin puhtaasti kuin olisi mahdollista.

Likaisella suodattimella polttoaineen palaminen on epätasaista. Likainen auton suodatin pienentää moottorin tehoa ja lisää polttoaineen kulutusta.

Myöskin, mitä likaisempi ilmansuodatin on, sitä enemmän sen läpi pääsee epäpuhtauksia moottoriöljyn sekaan.

Erittäin likainen ilmansuodatin voi jopa ennenaikaisesti kuluttaa tai vaurioittaa moottoria.

 

”Likaantunut ilmansuodatin – auto menettää tehoja ja kuluttaa enemmän polttoainetta”

 

 ILMANSUODATTIMEN SUOSITELTU VAIHTOVÄLI

Ilmansuodattimen suositeltu vaihtoväli on yleisesti noin 30 000 km. Ilmansuodattimen vaihtovälinä kannattaa minimissään noudattaa autovalmistajan ohjeistusta.

Mikäli avaat ilmansuodattimen kotelon jo ennen määräaikaishuoltoa ja ilmansuodatin näyttää selvästi likaiselta, on suodatin syytä vaihtaa.

Auton suodatin voi likaantua autovalmistajan suosittelemaa vaihtoväliä nopeammin, varsinkin jos autolla ajetaan hiekkaisissa ja pölyisissä olosuhteissa.

On hyvä muistaa, että ilmansuodatin ei likaannu vain ajettujen kilometrien mukaan, likaantumiseen vaikuttaa merkittävästi myös ympäristön epäpuhtaudet.

 

”Kun ilmanpuhdistajan suodatinpaperiin kertyy riittävä määrä likaa, heikkenee suodatusteho ja moottoriin pääsee epäpuhtauksia”

 

Uutta ilmansuodatinta valitessa varma vaihtoehto on mahdollisimman tarkasti alkuperäislaatua vastaava paperisuodatin.

Järvenpään Varaosakeskuksen myymälässä alkuperäislaatuisia ilmansuodattimia löytyy laaja valikoima.

Laadukkaassa ilmansuodattimessa puhdistuskyky, suodattimen vastapaine ja pölykapasiteettia ovat optimaaliset. Nämä ominaisuudet vaikuttavat myös suodattimen vaihtoväliin.

Auton ilmansuodattimen vaihtotyö on automerkistä riippumatta suhteellisen nopea ja yksinkertainen toimenpide, ja sen pystyy tekemään myös itse perustyökaluilla.

Riippuen miten huolellisesti suodattimen vaihto tehdään, voi työ kestää 15 minuutista 1-2 tuntiin.

Yksinkertaisimmillaan muutama ruuvi tai pikalukitus auki, vanha auton suodatin ulos ja uusi sisään.

Hieman pidemmällä kaavalla kannattaa ilmanpuhdistajan kotelo ja sen putket irrottaa, pestä ja puhdistaa, ja lopuksi asentaa osat puhdistettuina takaisin ennen itse suodattimen asennusta.

Suodattimen asennuksessa on tärkeä huomioida ilman virtaussuunta. Ilmansuodatin tulee asentaa oikein päin, muutoin auton suodatin ei toimi oikein.

Mikäli olet vaihtamassa ilmansuodatinta itse, avaan ilmanpuhdistajakotelosta huolellisesti kaikki kiinnitysruuvit ja/tai lukkoklipsit, tarvittaessa irrota imuilmaputki ja kotelon kansi, ja katso tarkasti miten vanha ilmansuodatin makaa kotelossaan.

Mikä tärkeintä, asenna uusi ilmansuodatin samalla tavoin. Vaikka vaihtaisit suodattimen itse varsinaisten huoltojen välissä, on silti suositeltavaa vaihtaa ilmansuodatin myös määräaikaishuollon yhteydessä. Ilmansuodatin on parempi vaihtaa liian usein, kuin liian harvoin.

Uusi ilmansuodatin on autosi moottorille halpa henkivakuutus.

AUTON ÖLJYNSUODATIN

Öljynsuodatin on osa auton moottorin niin sanottua voitelujärjestelmää. Osana tätä järjestelmää, öljynsuodatin nimensä mukaisesti suodattaa erilaiset epäpuhtaudet ja hiukkaset pois öljyn seasta.

Autojen yleisimmät öljynsuodattimet ovat kertakäyttöisiä ja samalla myös ongelmajätettä.

Muistathan, että mikäli vaihdat öljyt autoosi itse, huolehdi vanhojen öljyjen ja öljynsuodattimien toimittamisesta jäteasemalle.

Auton ilmansuodattimen tapaan, öljynsuodattimen rakenteessa pyritään maksimoimaan pinta-ala, jotta suodatin pystyy suodattamaan mahdollisimman suuren määrän epäpuhtauksia, ennen kuin suodatuskapasiteetti vähenee tai pahimmassa tapauksessa suodatin tukkeutuu.

Öljynsuodattimen puhdistustehoon vaikuttaa myös paperin kyky erotella likaa. Mitä tiiviimpää öljynsuodattimen paperi on, sitä pienemmät hiukkaset suodattuvat öljyn seasta pois.

Haittapuolena on, että tiiviimpi paperi myös tukkeutuu nopeammin ja helpommin.

Valitessa öljynsuodatinta on hyvä noudattaa valmistajan ohjearvoja ja suosituksia.

Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät kattavan valikoiman alkuperäislaatua vastaavia korkeatasoisia öljynsuodattimia. Mikäli olet vaihtamassa autoosi uusia moottoriöljyjä, tutustu myös sivuun auton moottoriöljy.

 

”Miksi diesel-autoissa öljy likaantuu nopeasti? Koska dieselöljyn palaessa muodostuu niin hienojakoista nokea, että se kulkeutuu palotilasta moottoriöljyn sekaan, eikä jää moottorin öljynsuodattimeen.”

 

Auton moottorin käydessä laadukkaankin ilmansuodattimen läpi pääsee pieni määrä erittäin pieniä hiukkasia. Nämä hiukkaset päätyvät lopulta moottoriöljyn sekaan.

Epäpuhtauksia syntyy myös moottorin sisällä. Auton moottorin eri osien liikkuessa, pyöriessä ja hangatessa toisiaan vasten syntyy voitelevasta moottoriöljystä huolimatta aina jonkin verran kitkaa.

Kitka kuluttaa moottoria ja irrottaa pieniä metallihiukkasia. Kiertäessä moottorissa moottoriöljy kuljettaa imuilman mukana kulkeutuneet moottorin sisältä irronneet metallihiukkaset moottorin öljynsuodattimeen.

Onneksi suurin osa epäpuhtauksista suodattuu pois kiertäessään moottorin öljynsuodattimen läpi.

Laadukas ja riittävän usein vaihdettu öljynsuodatin pitää moottoriöljyn puhtaana ja suojaa moottoria ennenaikaiselta kulumiselta.

Käytössä öljynsuodattimeen kertyvät hiukkaset kuitenkin tukkivat suodattimen paperin. Vanha ja likainen öljynsuodatin ei enää puhdista moottoriöljyä tehokkaasti.

Erittäin likaisessa, lähes tukkeutuneessa suodattimessa, öljy kiertää ohivirtausventtiilin kautta ohittaen suodattimen ja palautuu suodattamattomana takaisin moottorin öljynkiertoon.

Öljynsuodattimen ohivirtausventtiilin tarkoitus on varmistaa, että tukkeutuneen suodattimen paine ei nouse liian korkeaksi ja riko suodatinta ja, että öljynkierto moottorissa säilyy normaalina suodattimen tukkeutumisesta huolimatta, koska muutoin moottori rikkoutuisi.

On sanomattakin selvää, että likaisen moottoriöljyn epäpuhtaudet kuluttavat moottoria ennenaikaisesti. Pahimmassa tapauksessa moottori voi vaurioitua. Siksi molemmat, moottoriöljy ja moottorin öljynsuodatin, tulee vaihtaa säännöllisesti.

 

”Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät laadukkaat alkuperäislaatua vastaavat öljynsuodattimet, joissa on erinomainen suodatusteho, luotettava toiminta ja hyvä hintalaatu-suhde”

AUTON POLTTOAINESUODATIN

Kaikissa autoissa on polttoainesuodatin, josta monet käyttävät yleisnimitystä bensansuodatin. Polttoainesuodatin toimii osana auton polttoainejärjestelmää.

Polttoainesuodattimen tehtävä on suodattaa polttoaine puhtaaksi erilaisista epäpuhtauksista ennen polttoaineen päätymistä auton moottoriin.

Esimerkiksi tankatessa autoa polttoainejärjestelmään pääsee pieniä määriä epäpuhtauksia. Nämä epäpuhtaudet kulkeutuvat polttoaineen mukana aina polttoainesuodattimeen saakka, joka suodattaa ne pois.

Käytössä polttoainesuodatin likaantuu, suodatusteho heikkenee ja pitkään vaihtamattomana auton bensansuodatin voi jopa tukkeutua.

Likaisen polttoainesuodattimen epäpuhtaudet voivat aiheuttaa moottorille ennenaikaista kulumista tai vaurioita.

Erityisesti uusien autojen polttoaineen ruiskutusjärjestelmät ovat hyvin herkkiä epäpuhtauksille.

Vain riittävän usein vaihdettu ja oikein toimiva polttoainesuodatin pitää vanhan ja uuden moottorin toimintakykyisenä ja tehokkaana sekä pidentää moottorin käyttöikää.

Jos autosi moottori tuntuu laiskalta, voi polttoainesuodatin olla tukossa.

Likaisen polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen auto saa jälleen polttoainetta oikean määrän ja oikealla seoksella sekä toimii tehokkaasti.

Riippuen polttoainesuodattimen sijainnista, on sen asennus joko helppoa, tai hieman hankalampaa. Tärkeintä on asentaa auton bensansuodatin oikein virtaussuunta huomioiden.

Yleensä polttoainesuodatin on kiinni vain muutamalla ruuvilla ja/tai pikalukituksella.

Huomioitavaa on myös polttoainelinjassa sisällä oleva kova paine. Paineen tasaus tehdään merkkihuollossa erikoistyökalulla tai kotona kotikonstein, esimerkiksi irrottamalla polttoainepumpun rele/sulake ja starttaamalla autoa hetken.

Näin paine poistuu polttoainejärjestelmästä ja paine laskee. Suosittelemme kuitenkin vaihdattamaan uuden polttoainesuodattimen merkkihuollossa, jotta asennus tapahtuu oikeaoppisesti ja vaurioittamatta polttoainejärjestelmää.

Järvenpään Varaosakeskuksessa polttoainesuodattimen vaihto on edullista ja asiantuntevat huoltohenkilömme vaihtavat suodattimen valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Uusissa autoissa joissa on bensiinin suorasuihkutus, on erittäin tärkeää, että polttoaine on täysin puhdasta.

Tämä siksi, että polttoaine ja ilma yhdistyvät vasta auton moottorin palotilassa. Mikäli polttoaineessa on epäpuhtauksia, vikaantuvat suorasuihkutussuuttimet nopeasti ja silloin matkanteko katkeaa.

Mikäli autosi on varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella, suosittelemme vahvasti vaihtamaan polttoainesuodattimen ajallaan, auton huolto-ohjelman mukaisesti sekä teettämään työn asiantuntevassa merkkihuollossa.

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus