AUTON SUODATIN

JVOK Suosittelee

"Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät autoosi kaikki suodattimet. Uusi ilmansuodatin, öljynsuodatin, polttoainesuodatin ja raitisilmasuodatin, kaikki suoraan hyllystä. Edustammme laatumerkkejä kuten Hengst ja Mahle. Molemmat merkit valmistavat useaan autoon ensiasennussuodattimet"

VAIHDA AUTON SUODATIN SÄÄNNÖLLISESTI

POLTTOAINESUODATIN tukossa? Likaisen polttoainesuodattimen oireet huomaat tehossa ja moottorin tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, erityisesti pakkasella.

ILMANSUODATIN tukossa? Likaisen ilmansuodattimen oireet huomaat polttoaineen kulutuksessa ja miten moottori vastaa kaasuun.

Entä auton sisäilman puhdistus? Likainen RAITISILMASUODATIN saa silmät vuotamaan ja nenän kutisemaan.

Likainen ÖLJYNSUODATIN? Mitä likaisempi öljynsuodatin, sitä huonommin se pitää moottoriöljyn puhtaana. Vaihda aina öljynvaihdon yhteydessä.

MITEN USEIN AUTON SUODATTIMET VAIHDETAAN?

UUDEN AUTON POLTTOAINESUODATIN VAIHTOVÄLI 100 000 KM (noin)

VANHAN AUTON POLTTOAINESUODATIN VAIHTOVÄLI 1 KRT / VUOSI (noin)

MOOTTORIN ILMANSUODATTIMEN VAIHTOVÄLI 15 000 – 30 000 KM (noin)

RAITISILMASUODATIN VAIHTOVÄLI 15 000 KM (noin)

ÖLJYNSUODATIN VAIHTOVÄLI 15 000 – 30 000 KM (noin)

Huom! Vanhemmissa autoissa (bensa ja diesel) polttoainesuodatin on usein tarpeen vaihtaa kerran vuodessa, koska tankissa ja polttoainejärjestelmässä on enemmän epäpuhtauksia.

Lisäksi Suomessa lämpötilavaihtelut ovat suuria ja tankkiin kondensoitunut vesi voi kulkeutua polttoainesuodattimeen, jäätyä ja tukkia likaisen suodattimen.

Auton suodatin | polttoainesuodatin | ilmansuodatin | raitisilmasuodatin | moottorin öljynsuodatin | Järvenpään Varaosakeskus
Hengst ilmansuodatin | polttoainesuodatin | raitisilmasuodatin | öljynsuodatin

POLTTOAINESUODATIN

Takaisin ylös

Kaikissa autoissa on polttoainesuodatin, josta monet käyttävät yleisnimitystä bensansuodatin. Polttoainesuodatin toimii osana auton polttoainejärjestelmää.

Polttoainesuodattimen tehtävä on suodattaa polttoaine puhtaaksi erilaisista epäpuhtauksista ennen polttoaineen päätymistä auton moottoriin.

Esimerkiksi tankatessa autoa polttoainejärjestelmään pääsee pieniä määriä epäpuhtauksia. Nämä epäpuhtaudet kulkeutuvat polttoaineen mukana aina polttoainesuodattimeen saakka, joka suodattaa ne pois.

POLTTOAINESUODATIN TUKOSSA (OIREET)

Käytössä polttoainesuodatin likaantuu, suodatusteho heikkenee ja pitkään vaihtamattomana auton polttoainesuodatin voi jopa tukkeutua.

Jos autosi moottori tuntuu laiskalta, voi polttoainesuodatin olla likainen ja pian myös tukossa.

Likaisella polttoainesuodattimella saattaa auton tyhjäkäynti vielä sujua normaalisti, mutta kuormituksen alla tai kiihdyttäessä moottori alkaa nikotella.

Mikäli polttoainesuodatin jää pitkäksi aikaa vaihtamatta voi oireena olla, ettei auto käynnisty, käy röpeltäen tai pysyy käynnissä vain hetken. Mitä kovempi virtaus polttoaineputkessa on, sitä enemmän likaisen polttoainesuodattimen oireet korostuvat.

Likaisen diesel polttoainesuodattimen oireet tulevat yleensä esiin pakkasella. Likainen diesel polttoainesuodatin yhdessä tankkiin kodensoituneen veden kanssa tukkivat jäätyessä polttoaineen kulun.

Suosittelemme VANHOILLE AUTOILLE polttoainesuodattimen vaihtoa KERRAN VUODESSA. Yleisesti mitä vanhempi auto, sitä useammin suodatin kannattaa vaihtaa.

UUSIEN AUTOJEN polttoaineen ruiskutusjärjestelmät ovat herkempiä epäpuhtauksille, mutta uusissa autoissa polttoainejärjestelmä on vielä puhdas.

Uusissa autoissa valmistajan huolto-ohjeen mukaisesti vaihdettu polttoainesuodatin pitää moottorin toimintakykyisenä.

Likaisen tai tukossa olevan polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen auto saa jälleen polttoainetta oikean määrän ja oikealla seoksella sekä toimii tehokkaasti.

Likaisen tai tukkeutuneen polttoainesuodattimen epäpuhtaudet voivat aiheuttaa moottorille ennenaikaista kulumista tai vaurioita, niin uudelle kuin vanhalle autolle.

Mikäli autosi vika ei korjaannu polttoainesuodattimen uusimisella, löytyy ratkaisu todennäköisesti sytytyspuolelta – esimerkiksi tulpat voivat olla kuluneet.

POLTTOAINESUODATTIMEN VAIHTO

Riippuen polttoainesuodattimen sijainnista, on suodattimen asennus joko helppoa, tai hieman hankalampaa. Tärkeintä on asentaa auton bensansuodatin oikein virtaussuunta huomioiden.

Yleensä polttoainesuodatin on kiinni vain muutamalla ruuvilla ja/tai pikalukituksella.

Huomioitavaa on myös polttoainelinjassa sisällä oleva kova paine. Paineen tasaus tehdään merkkihuollossa erikoistyökalulla tai kotona kotikonstein, esimerkiksi irrottamalla polttoainepumpun rele/sulake ja starttaamalla autoa hetken.

Näin paine poistuu polttoainejärjestelmästä ja paine laskee. Suosittelemme kuitenkin vaihdattamaan uuden polttoainesuodattimen merkkihuollossa, jotta asennus tapahtuu oikeaoppisesti ja vaurioittamatta polttoainejärjestelmää.

Järvenpään Varaosakeskuksessa polttoainesuodattimen vaihto on edullista ja asiantuntevat huoltohenkilömme vaihtavat suodattimen valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Uusissa autoissa joissa on bensiinin suorasuihkutus, on erittäin tärkeää, että polttoaine on täysin puhdasta.

Tämä siksi, että polttoaine ja ilma yhdistyvät vasta auton moottorin palotilassa. Mikäli polttoaineessa on epäpuhtauksia, vikaantuvat suorasuihkutussuuttimet nopeasti ja silloin matkanteko katkeaa.

Mikäli autosi on varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella, suosittelemme vahvasti vaihtamaan polttoainesuodattimen ajallaan, auton huolto-ohjelman mukaisesti sekä teettämään työn asiantuntevassa merkkihuollossa.

AUTON ILMANSUODATIN

Takaisin ylös

Auton moottorin ilmansuodattimen tarkoitus on erottaa moottoriin tulevasta imuilmasta pölyhiukkaset ja muut epäpuhtaudet. Moottorin ilmansuodatin sijaitsee erillisessä tiiviissä ilmansuodatinkotelossa. Kotelon kautta suodattimen suodattama ilma kulkee moottorin imusarjaan ja edelleen sylinterikannen palotilaan.

Ilmansuodattimen rakenteessa on lukuisia haitarimaisia siivekkeitä. Näillä siivekkeillä suodattimen suodatuspinta-ala ja sen läpi virtaavan ilman määrä on saatu mahdollisimman suureksi ja ilman virtausvastus mahdollisimman pieneksi.

ILMANSUODATIN TUKOSSA (OIREET)

Likainen ilmansuodatin estää ilmaa virtaamasta vapaasti moottorin palotilaan. Mikäli ILMANSUODATIN ON TUKOSSA OIREENA on, että kaasuttaessa auton taakse ilmestyy musta pakokaasupilvi tai moottori vastaa laiskasti kaasuun.

Moottori ei saa riittävästi puhdasta ilmaa, eikä polttoaineen ja hapen seos ole optimaalinen ja siksi polttoaine ei pala niin puhtaasti. Likaisella ilmansuodattimella polttoaineen palaminen onkin epätasaista.

Likaisen auton ilmansuodattimen oireet huomaa moottorin tehossa ja polttoaineen kulutuksessa. Moottori tuntuu tehottomalta ja kulutus kasvaa. Myöskin, mitä likaisempi ilmansuodatin on, sitä enemmän sen läpi pääsee epäpuhtauksia moottoriöljyn sekaan.

Erittäin likainen ilmansuodatin voi jopa ennenaikaisesti kuluttaa tai vaurioittaa moottoria. Mikäli moottorissa ei ole muuta vikaa, korjaantuvat oireet välittömästi vaihtamalla uusi ilmansuodatin.

 

”Likaantunut ilmansuodatin – auto menettää tehoja ja kuluttaa enemmän polttoainetta”

 ILMANSUODATTIMEN SUOSITELTU VAIHTOVÄLI

Ilmansuodattimen suositeltu vaihtoväli on yleisesti noin 30 000 km. Ilmansuodattimen vaihtovälinä kannattaa minimissään noudattaa autovalmistajan ohjeistusta.

Mikäli avaat ilmansuodattimen kotelon jo ennen määräaikaishuoltoa ja ilmansuodatin näyttää selvästi likaiselta, on suodatin syytä vaihtaa useammin.

Auton suodatin voi likaantua autovalmistajan suosittelemaa vaihtoväliä nopeammin jos autolla ajetaan esimerkiksi hiekkaisissa ja pölyisissä olosuhteissa.

On hyvä muistaa, että ilmansuodatin ei likaannu vain ajettujen kilometrien mukaan, likaantumiseen vaikuttaa merkittävästi myös ympäristön epäpuhtaudet.

 

”Kun ilmanpuhdistajan suodatinpaperiin kertyy riittävä määrä likaa, heikkenee suodatusteho ja moottoriin pääsee epäpuhtauksia”

HYVÄ ILMANSUODATIN

Uutta ilmansuodatinta valitessa varma vaihtoehto on mahdollisimman tarkasti alkuperäislaatua vastaava paperisuodatin.

Järvenpään Varaosakeskuksen myymälässä alkuperäislaatuisia ilmansuodattimia löytyy laaja valikoima.

Laadukkaassa ilmansuodattimessa puhdistuskyky, suodattimen vastapaine ja pölykapasiteettia ovat optimaaliset. Nämä ominaisuudet vaikuttavat myös suodattimen vaihtoväliin.

Auton ilmansuodattimen vaihtotyö on automerkistä riippumatta suhteellisen nopea ja yksinkertainen toimenpide, ja sen pystyy tekemään myös itse perustyökaluilla.

Riippuen miten huolellisesti suodattimen vaihto tehdään, voi työ kestää 15 minuutista 1-2 tuntiin.

Yksinkertaisimmillaan muutama ruuvi tai pikalukitus auki, vanha auton suodatin ulos ja uusi sisään.

Hieman pidemmällä kaavalla kannattaa ilmanpuhdistajan kotelo ja sen putket irrottaa, pestä ja puhdistaa, ja lopuksi asentaa osat puhdistettuina takaisin ennen itse suodattimen asennusta.

Suodattimen asennuksessa on tärkeä huomioida ilman virtaussuunta. Ilmansuodatin tulee asentaa oikein päin, muutoin auton suodatin ei toimi oikein.

Mikäli olet vaihtamassa ilmansuodatinta itse, avaan ilmanpuhdistajakotelosta huolellisesti kaikki kiinnitysruuvit ja/tai lukkoklipsit, tarvittaessa irrota imuilmaputki ja kotelon kansi, ja katso tarkasti miten vanha ilmansuodatin makaa kotelossaan.

Mikä tärkeintä, asenna uusi ilmansuodatin samalla tavoin. Vaikka vaihtaisit suodattimen itse varsinaisten huoltojen välissä, on silti suositeltavaa vaihtaa ilmansuodatin myös määräaikaishuollon yhteydessä. Ilmansuodatin on parempi vaihtaa liian usein, kuin liian harvoin.

Uusi ilmansuodatin on autosi moottorille halpa henkivakuutus.

AUTON ÖLJYNSUODATIN

Takaisin ylös

Öljynsuodatin on osa auton moottorin voitelujärjestelmää. Osana tätä järjestelmää, öljynsuodatin nimensä mukaisesti suodattaa erilaiset epäpuhtaudet ja hiukkaset pois öljyn seasta.

Autojen yleisimmät öljynsuodattimet ovat kertakäyttöisiä ja samalla myös ongelmajätettä. Muistathan, että mikäli vaihdat öljyt autoosi itse, huolehdit myös vanhojen öljyjen ja öljynsuodattimien toimittamisesta jäteasemalle.

ÖLJYNSUODATTIMEN SUODATUS

Auton ilmansuodattimen tapaan, öljynsuodattimen rakenteessa pyritään maksimoimaan suodatuspinta-ala. Näin suodatin pystyy suodattamaan mahdollisimman suuren määrän epäpuhtauksia, ennen kuin suodatuskapasiteetti vähenee tai pahimmassa tapauksessa suodatin tukkeutuu.

Suodatuspinta-alan lisäksi öljynsuodattimen puhdistustehoon vaikuttaa paperin kyky erotella likaa. Mitä tiiviimpää öljynsuodattimen paperi on, sitä pienemmät hiukkaset suodattuvat öljyn seasta pois. Haittapuolena oireena on, että öljysuodattimen tiiviimpi paperi myös tukkeutuu nopeammin ja helpommin.

Ohjenuorana valitessa öljynsuodatinta on hyvä noudattaa valmistajan ohjearvoja ja suosituksia. Ystävällinen henkilökuntamme auttaa mielellään oikean öljynsuorattimen valinnassa.

Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät kattavan valikoiman alkuperäislaatua vastaavia korkeatasoisia öljynsuodattimia. Mikäli olet vaihtamassa autoosi uusia moottoriöljyjä, tutustu myös sivuun auton moottoriöljy.

 

”Miksi diesel-autoissa öljy likaantuu nopeasti? Koska dieselöljyn palaessa muodostuu niin hienojakoista nokea, että se kulkeutuu palotilasta moottoriöljyn sekaan, eikä jää moottorin öljynsuodattimeen.”

 

Auton moottorin käydessä laadukkaankin ilmansuodattimen läpi pääsee pieni määrä erittäin pieniä hiukkasia. Nämä hiukkaset päätyvät lopulta moottoriöljyn sekaan. Epäpuhtauksia syntyy myös moottorin sisällä. Auton moottorin eri osien liikkuessa, pyöriessä ja hangatessa toisiaan vasten syntyy voitelevasta moottoriöljystä huolimatta aina jonkin verran kitkaa.

Kitka kuluttaa moottoria ja irrottaa pieniä metallihiukkasia. Kiertäessä moottorissa moottoriöljy kuljettaa imuilman mukana kulkeutuneet moottorin sisältä irronneet metallihiukkaset moottorin öljynsuodattimeen. Onneksi suurin osa epäpuhtauksista suodattuu pois kiertäessään moottorin öljynsuodattimen läpi.

Laadukas ja riittävän usein vaihdettu öljynsuodatin pitää moottoriöljyn puhtaana ja suojaa moottoria ennenaikaiselta kulumiselta.

ÖLJYNSUODATIN TUKOSSA (OIREET)

Vanhaan öljynsuodattimeen kertyvät hiukkaset lopulta tukkivat suodattimen paperin – vanha ja likainen öljynsuodatin ei enää puhdista moottoriöljyä.

Mikäli auton öljynsuodatin on tukossa OIREENA on, että ÖLJY KIERTAA OHIVIRTAUSVENTTIILIN KAUTTA JA OHITTAA SUODATTIMEN, ja silloin öljy palautuu TÄYSIN suodattamattomana takaisin moottorin öljynkiertoon.

Öljynsuodattimen ohivirtausventtiilin tarkoitus on varmistaa, että tukkeutuneen suodattimen paine ei nouse liian korkeaksi ja riko suodatinta ja, että öljynkierto moottorissa säilyy normaalina suodattimen tukkeutumisesta huolimatta, koska muutoin tukkeutuneen öljynsuodattimen oireena olisi moottorin rikkoutuminen.

Mikäli moottorin öljynsuodatin on tukossa, ei suodatus enää toimi ja oireena likaisen moottoriöljyn epäpuhtaudet kuluttavat moottoria ennenaikaisesti.

Pahimmassa tapauksessa moottori voi vaurioitua. Siksi molemmat, moottoriöljy ja moottorin öljynsuodatin, tulee vaihtaa säännöllisesti.

 

”Järvenpään Varaosakeskuksen myymälästä löydät laadukkaat alkuperäislaatua vastaavat öljynsuodattimet, joissa on erinomainen suodatusteho, luotettava toiminta ja hyvä hintalaatu-suhde”

RAITISILMASUODATIN

Takaisin ylös

Raitisilmasuodatin on auton suodatin jonka tehtävämä on ohjaamon ilman suodatus.

Raitisilmasuodatin puhdistaa ohjaamoon tulevan ulkoilman epäpuhtauksista kuten PAKOKAASUT, PÖLYT ja erilaiset PIENHIUKKASET.

Vastaavasti kuten moottorin ilmansuodatin, myös sisäilmaa puhdistava raitisilmasuodatin likaantuu. Mikäli suodatinta ei vaihdeta valmistajan ohjeistamassa määräajassa, ohjaamon ilman suodatus heikkenee.

Yleisesti autovalmistajien suosittelema raitisilmasuodattimen vaihtoväli on noin 15 000 kilometriä ja/tai yksi (1) vuosi.

MILLOIN VIIMEKSI VAIHDOIT RAITISILMASUODATTIMEN?

Mikäli et tiedä milloin autoosi on vaihdettu raitisilmasuodatin, tarkastele puhaltaako lämmitin huonosti, huurtuvatko auton ikkunat sisäpuolelta lämmittimen puhaltaessa tai vaikuttaako auton sisäilma tunkkaiselta tai ummehtuneelta. Mikäli edellä kuvattuja oireita on ilmassa, on aika uusia auton raitisilmasuodatin.

Vanhan ja likaisen raitisilmasuodattimen pitkäaikainen käyttö on paitsi lämmitys- ja ilmastointilaitteelle kuluttavaa, myös terveydelle haitallista.

Likainen raitisilmasuodatin toimii kasvualustana erilaisille homeitiöille, mikrobeille ja bakteereille. Epäpuhtaudet kulkeutuvat auton lämmittimen puhaltamana ohjaamoon ja auton sisällä istuvat matkustajat kärsivät seurauksista.

Homeisen raitisilmasuodattimen aiheuttamia oireita ovat muun muassa silmien vetistely, aivastelu ja erilaiset hengitystieoireet.

Raitisilmasuodattimen rakenne on suunniteltu estämään suodattimen ennenaikainen tukkeutuminen. Suodattimen läpi tulee virrata tehokkaasti ilmaa, suodattimien samalla kuitenkin poistaen siitä epäpuhtaudet.

VAIHTOEHTONA MYÖS AKTIIVIHIILISUODATIN

Useisiin autoihin on saatavana myös aktiivihiilirakenteinen raitisilmasuodatin. Aktiivihiilisuodatin puhdistaa ilmaa vielä tehokkaammin kuin tavanomainen paperisuodatin.

Raitisilmasuodattimen ominaisuuksien lisäksi aktiivihiilisuodatin sitoo kaasuja. Aktiivihiilisuodattimella vältetään kaasumaisten hajujen ja kaasumaisten epäpuhtauksien muodostuminen.

Toisin sanoen aktiivihiilisuodatin poistaa hengitysilmasta epämiellyttävät hajut ja ohjaamon ilman suodatus on tehokkaampaa – sisäilma on raikas sekä miellyttävä hengittää.

Mikäli autossasi matkustaa lapsia, astmaatikkoja tai allergikkoja, suosittelemme mahdollisuuksien mukaan käyttämään aktiivihiilisuodatinta ja vaihtamaan suodattimen säännöllisesti ja hyvissä ajoin, valmistajan ohjeiden mukaan (noin vuoden välein).

Ohjaamon ilman suodatus ja puhdas sisäilma on kaikille autoilijoille tärkeä asia.

Muista huoltaa myös auton ilmastointi.

Katso myös nämä tuotteet

FORTE MOOTTORIN PUHDISTUSAINE

JVOK Suosittelee

"Järvenpään Varaosakeskus suosittelee Forte moottorin puhdistusaineita ja lisäaineita. Forte pitää sisuskalut puhtaana ja hyvässä kunnossa. Forte moottorin pesu parantaa käyttövarmuutta ja lisäaineet ylläpitävät vanhempienkin autojen suorituskyvyn lähes uudenveroisena"
AUTON ILMASTOINTIHUOLTO

JVOK Suosittelee

"Älä suotta hikoile autossasi kuumana kesäpäivänä tai sateella kärsi ikkunoiden huurtumisesta. Kurvaa ilmastointihuoltoon ja anna viileän ilman puhaltaa. TUKESin sertifioima koulutettu henkilökuntamme tekee huollon ammattitaidolla ja edulliseen hintaan."
AUTON SYTYTYSTULPAT

JVOK Suosittelee

"Järvenpään Varaosakeskus suosittelee bensiini- maakaasukäyttöisiin autoihin NGK ja Bosch sytytystulppia. NGK ja Bosch sytytystulpat edustavat korkeaa ensiasennuslaatua ja hyvää luotettavuutta. Myymälästämme löydät sopivat tulpat lähes jokaiseen autoon suoraan hyllystä. Kysy myös edullista asennusta."
VARTA AKKU

JVOK Suosittelee

"JVOK suosittelee laadukkaita VARTAn akkuja. Pitkäikäiset ja huoltovapaat ja VARTA akut pitävät sisällään runsaasti luotettavaa suorituskykyä. Järvenpään Varaosakeskuksesta löytyy autoosi sopiva VARTA akku hintaan, joka on varmasti sopiva. Kaikki akut myös asennettuna."

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus

JÄRVENPÄÄN VARAOSAKESKUS

fixus

Luotettavaa varaosakauppaa jo yli 25 vuotta

 
 

Roskapostisuodatus